Näytetään tekstit, joissa on tunniste piirakka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste piirakka. Näytä kaikki tekstit

12.7.2014

Kanttarellipiirakka


Voi kun ois kiva kerran elämässään löytää kanttarelleja iso pussillinen metsästä. Mun silmään ei oo osunu tuoreita kanttarelleja vielä missään myytävänäkään, jotenka piti ostaa säilykekanttarelleja. Ja kyllä niistki tuli ihan todella maistuvainen piirakka eli piiras!

Tällä kertaa en tehny pohjaa ite vaan käytin pakastealtaan tuotoksia. Jos haluut testata hyvää itse tehtyä piirakkapohjaa, niin check this out: Juustoinen Kinkkupiirakka

 
 Kanttarellipiirakka

Pohja:
- Käytin Pirkan suolaiseen piirakkaan tarkoitettua piirakkapohjaa. Paketissa on kaksi levyä ja käytin niistä vain toisen. Tein piirakan 20x20 cm vuokaan.

Täytteeseen tarvitset:
- voita (täytteen paistamiseen)
- 1 purkillinen säilykekanttarelleja tai pari kolme isoa kourallista tuoreita
- nippusipulia
- suolaa, pippuria
- hitunen persiljaa
- voimakkaan makuista Koskenlaskijajuustoa n. 1/4 pakettia
- juustoraastetta makus mukainen määrä
- 3 munaa
- 2dl ruokakermaa (mulla ei ollu kermaa, joten käytin kevytmaitoa)
- (Lisäks mul oli salaattiin tarkotettuja juustolastuja jääkaapis, joita myös ripottelin sekaan.)

Kauli/painele taikina vuokaan. Vuoraan aina vuuan leivinpaperilla, sillä silloin se on paiston jälkeen helppo vain nostaa pois vuuasta ja siirtää taijoiluastiaan. Laita kuumalle pannulle voinokare ja paistele siinä jonkin aikaa kanttarelleja ja silputtua sipulia. Mausta suolalla, pippurilla ja persiljalla ja homma onkin jo valmis.

Ripottele taikinapohjan päälle hieman juustoraastetta, sitten sienisipulipaistos, kuutioidut Koskenlaskijajuustot (taikka mitä vaan muuta hyvää juustoa). Sekoita kerma ja munat keskenään, mausta suolalla ja pippurilla ja kaadan piirakan päälle. Ripottele vielä hieman juustoraastetta. Paista 225 asteisessa uunissa n. 35min.

Maku on mitä ihanin! Lähdin lenkille heti kun sain piirakan pois uunista, joten kaveri sai jäähtyä ja chillata pari tuntia ennen kun upotin kynteni ja aloin herkuttelemaan. Very good!


 Sienisipulitäyte pannulla muhimassa:

 Piirakka munakermaseosta vaille valmis matkaamaan kohti uunia:

24.5.2014

Kylmäsavuporopiirakka (Liian Hyvää)


Jaaha, pitihän se helteellä vääntää uuni kahteensataan ja tunkee sinne piirakkaa. Nimittäin piirakka täynnänsä kylmäsavupororouhetta ja tuoretta ihanaa nippusipulia! Tehkää tätä, sillä maku on taivaallinen ja nälkä lähtee kuin hauki rannasta. Hyvää myös kylmänä. LURPS!

Kylmäsavuporopiirakka
Tarvitset:
- (rukiisen) piirakkapohjan (Ostin sen Pirkan pohjan joskus kun näky olevan pakastimes)
- nippusipulia, pari semmost kivan kokost tsipulii varsineen päivineen
- 100-200g emmentaljuustoraastetta tai mustaleimatsiissii
- mustapippuria makus mukaan
- leipäjuustoa n. 100g kuutioituna pikkusiks kuutioiks
- 2dl ruokakermaa
- 3-4 kananmunaa
- ja tietty pussillinen/mieluinen määrä pororouhetta

And then:
- Kauli taikina ohueksi ja aseta se joko pyöreään piirakkavuokaan tai puolen pellin kokoiseen vuokaan ja leikkaa turhat löysät pois reunoilta repsottamasta
- ripottele pohjan päälle hieman juustoraastetta (ei kaikkia juustoja kuitenskaa)
- lisää juuston päälle nippusipulit, pororouhe ja leipäjuustokuutiot
- sekoita keskenään munat ja kerma ja mausta pippurilla, poro on niin suolaista etten kamalasti laittanut lisää suolaa missään vaiheessa
- kaada kermamunaseos täytteiden niskaan ja ripottele vielä loput juustot pintaan
- paista 200 asteisessa uunissa n. 40 min
- anna piirakan jäähtyä ja asettua kotvan aikaa, leikkaa paloiksi ja naaaaaati

TSUP! Niin niin hyvää, varsinkin kylmänä jos mult kysytään. Kuvat naksasin tänään ja piirakan tein eilen, jotenka kuvissa komeilee kylmät herkulliset slaissit.


18.1.2014

Rahkapullapiirakka Persikoilla


Tulipahan leivottua. En kovin usein jaksa leipoa, koska se saa aikaan suuren sotkun ja lisäks se kestää sen verran kauan että meikäläisen hermot on monesti koetuksela. (Tänään ei onneksi mennyt hermot, eli ei tullut vihalla leivottuja leipomuksia.)

Bostonin oon jo blokannut ja kaikki osaa tehdä korvapuustejakin, joten tässä esimerkki siitä miten voi tehdä suunnattoman maukkaan rahkapullapiirakan:

Rahkapullapiirakka

Tee normaali pullataikina ja painele se piirakkavuokaan. (Tein itse 5dl maitoon taikinan ja sain siitä tehtyä tämän piirakan, bostonkakun, 9kpl korvapuusteja ja yhden jättimäisen pullan.)

Sekoita keskenään rahkaseoksen kaikki ainekset eli:
- 200g rahkaa (laitoin itse sitruunarahkaa, mutta voit laittaa maustamatonta tai jotain muuta makua)
- 1 kananmuna
- 2 rkl ihan sulaa margariinia (en tiedä paljon se on grammois mut ei se kovin iso nokare ollut jonka mikrossa sulatin)
- n. 3-4 rkl vaniljakreemijauhetta
- maun mukaan vielä sokeria ja vaniljasokeria

Levitä rahkaseos piirakkavuokaan taikinan päälle ja lado päälle ohuita säilykepersikan puolikkaista siivaloituja siivuja. Voitele vielä piirakan reunat kananmunalla ja ripottele niihin raesokeria. Paista 200 asteessa kunnes reunukset näyttävät täydellisiltä. Aikaa menee noin 15-20 min.

Anna jäähtyä hyvin, jotta rahkatäyte saa asettua rauhassa. Nautiskele tietty kaffen kera.


28.8.2013

Juustoinen Kinkkupiirakka


No hei, tein kinkkupiirakan. Tämä siksi, että ostin Liiteristä (Lidlistä) tos joku aika sitten 1,99 eurolla palvikinkkumöhkäleen. Siitähän sais silputtua kinkkusuikaletta ihanaan pizzaan tai kinkkupastaan, mutta halusin tehdä piirakan.

No, tietty mulla ei ollut kuin kaks munaa, eikä mitään valmista piirakkapohjaakaan ollut pakastimessa. Siispä toimin vaiston varassa ja yllättäen tuli helevetin hyvä piirakka! Tää on just semmonen suolainen piirakkapohja jonka teen vielä tuhat kertaa! Ja nyt kirjoitan mitat nopsaan tähän, että jää itsellekin muistiin:

Juustoinen Kinkkupiirakka
(Tästä tulee piirakka pyöreään piirakkavuokaan. Aivan sama mikä vuuan mitta on - kunhan se on pyöreä ja edes suht koht normaali piirakkavuoka, eikä mikään tuhannen hengen paellapannun kokonen kiekko.)

Pohja:
- 1 muna
- 100 g creme fraichea (eli puolet 200g:n tötsästä!)
- 3 dl vehnäjauhoja (jos muna oli iso tai muuten siltä tuntuu, niin laita enemmän jauhoja jos siltä vaikuttaa)
- 75 ml rypsiöljyä (puolikin desii saletisti riittäis)
- ripaus tai pari suolaa
- 0,5 dl (eli hyppysellinen) juustoraastetta

--> Sekoita keskenään the muna ja creme fraihhet ja lisää mukaan kaikki muut ainekset ja painele taikina sitten vuokaasi.

Täyte:
- 200 g (noin suunnilleen, eli rutosti) kinkkusuikaleita
- puolikas sipuli silputtuna
- Koskenlaskijaa (sitä juustoo, ei miestä) kuutioituna makusi mukainen määrä
- punaista ja keltaista paprikaa sopivasti
- lisäsin myös persiljaa väriä tuomaan
- juustoraastetta
- paljon mustapippuria

Munacremefraiche-sekoitus:
- 1 muna
- 100g creme fraichea (eli loput siit sun 200g tötsästä!)
- luraus maitoa taikka vettä, jotta soossi ei ole niin sakeaa, laitoin ehkä n. 0,5 dl rasvatonta maitojuomaa

---> Lado täytteet mieleisessäsi järkestyksessä piiraspohjan päälle ja kaada lopuksi munalitku ympäriinsä. Ripottele juustoa vielä pintaan ja siinä se. Paista uunissa 200 asteessa about 25-35 min ja pitäisi olla valmis.

SOOoooo good !!! Piirakkahullut, testatkaa tätä pohjaa! =)

18.8.2013

Raikas Sitruunatorttu



Joskus riittää että kuulee sanan sitruuna ja heti tulee jo kieleen se semmonen kirpeä olo. Tykkään sitruunaisista leivonnaisista hullun lailla! Tänään koklasin tämmöstä sitruksista torttua, joka on todella helppo, mutta herkullinen.

Nappasin yhdeltä mun lempparikokkaajalta idean tähän torttuun ja muokkasin ihan pikkuriikkisen reseptiä. Tämän tortun tekoon innoittaneen Lauran videon ja reseptin löydät täältä: Citrus Custard Tard

Raikas Sitruunatorttu

Tee murutaikinapohja tai mieluisesi torttupohja, taikka osta kaupasta valmis. Ostin pakastealtaasta onkimani Pirkan murotaikinan ja levittelin sen pyöreään piirakkavuokaan, niin että taikina nousee myös reunoille. Kaikista paras olis se, että viittis kaulia sen tasaiseksi ja aikasta ohueksi ja sitten iskee se vuokaan. Paistoin pelkkää piiraspohjaa uunissa 150 asteessa 15 minuuttia ja sillä aikaa tein täytteen:

Täyte:
- 4 kananmunaa
- 1,75 dl sokeria
- 1tl vaniljasokeria
- 2 dl kuohukermaa
- ripaus suolaa
- yhden sitruunan ja yhden appelsiinun mehut ja kuorta raastettuna
- lisäksi sekä sitruuna- että limemehua pullosta (taikka vastaavasti voit puristella useamman hedelmän mehut)

- Kaada kuohukerma kulhoon ja vispaa käsipelillä sitä hetken aikaa, jotta se hieman paksuuntuu niin ettei se ole ihan lirua. Älä kuitenkaan vispaa sitä kermavaahdoksi! Semmoseks löysäksi mössöksi vain.
- Lisää sekaan kananmunat ja sekoita hyvin
- Lisää sokeri ja vaniljasokeri
- Kaada sekaan sitruunasta ja appelsiinista puristamasi mehut ja raastamasi kuoret
- Tarkista maku, jonka jälkeen todennäköisesti haluat lisätä enemmän sitruunaisia makuja. Itse lisäsin isolla kädellä sitruunamehua sekä limemehua pullosta.

*Randomlisäys: Raakaa kananmunaa maistelemalla tuskin onnistuu tappamaan itseään. (?)*

- Ota 15 minuuttia paistunut piiraspohja pois uunista ja kaada täytesekoitus siihen. Siirrä varoen takaisin uuniin ja paista 150 asteessa 45 minuuttia.
 - Anna jäähtyä täysin ja paranee vaan jos malttaa viilentää jääkaapissakin. Tarjoile kermavaahdon kera ja koristele tomusokerilla. Meikäläinen koristeli vaniljasokerilla kun en löytäny tomusokeria kaapeistani.

Ja siis: Nam! Tuli nimittäin tosi sitruunaista.

28.7.2013

Jättiläisen Runsastäytteiset Jauhelihariisipasteijat


Pasteijat on nam! Varsinkin jos täytteet erottaa taikinan joukosta, eli sitä on riittävästi. Myös se on suotavaa että täytteen koostumuksen kykenee päättelemään - jos ei ulkonäön - niin vähintään maun perusteella. Nämä pasteijat ovat kaikkea sitä, toisin kuin jotkut valmiina ostettavat luomukset, joista ei ilman pakkauksen tietoja erota onko ne muka jauhelihaa vai lohta sisältäviä. Näin valmistat jättikokoiset pasteijat:

Jättiläisen Runsastäytteiset Jauhelihariisipasteijat
- 400g jauhelihaa (ihan mitä jauhelihaa vaan haluat)
- 2dl riisiä keitettynä (jonka jälkeen sehän turpoo niin perkeleesti, että sitä on yhtäkkiä kauhee määrä)
- 1 sipuli
- 1 kananmuna
- mausteita
- kuusi levyä (eli yks paketti) lehtitaikinaa pakastealtaasta

1. Paistele jauhelihat hienonnetun sipulin kanssa ja mausta HYVIN, eli niin että saat siihen makuja. Laitoin perusjuttuja kuten: grillimauste, paprikajauhe, valkosipulijauhetta pikkasen, suolaa, pippuria, jne.
2. Keitä riisi pakkauksen ohjeen mukaan. Käytin itse setä benin kymmenessä minuutissa valmistuvaa basmatiriisiä. Laitoin kattilaan 4dl vettä ja viskasin sinne 2dl riisiä tekeytymään.
3. Sotke riisi ja jauhelihat keskenään -> tarkista maku ja lisää tarvittaessa vielä mausteita
4. Riko sekaan yks tai kaks kananmunaa, joka pitää täytteen koossa paremmin tulevaisuutta ajatellen.
5. Ota lehtitaikinalevy ja painele/kauli/venyttele se jonnin verran isommaksi, jotta sen sisuksiin mahtuu enemmän täytettä. Älä niin ohueksi sitä venytä, että se repeilee sentäs.
6. Levitä täytettä aivan mahottoman iso määrä toiselle reunalle levyä ja käännä sitten täytteetön puolisko päälle ja painele taikina nätiksi taskuksi. Painele tarkkaan saumat kiinni ettei ne ala repsottaan uunissa.
7. Laita iso jättipasteija uunipellille ja painele siihen haarukalla paljon reikiä joista ilma pääsee uunissa ulos ja pasteija ei pääse räjähtämään.
8. Tee tämä kaikille kuudelle lehtitaikinalevylle ja laita 225 asteiseen uuniin, kunnes ne näyttää siltä miltä pitääkin. Siihen meneepi aikaa n. 15 minuuttia tai kauemminkin, mutta älä ajasta välitä niin paljon kuin pinnan kauniista rusketuksesta. Eli ota uunista pois kunnes ovat pörfektomundot ulkonäöltään.

PS. Joudut todellakin tunkemaan pasteijat täyteen täytettä, että saat koko tuon määrän täytesotkua käytettyä kokonaan. (Mulla jäi pari lusikallista yli.) Älä silti hätäänny jos täytettä jää paljonkin jäljelle. Voit pakastaa sen seuraavaa kertaa varten tai sitten nautiskella sen semmoisenaan. Se on nimittäin ihan tosi hyvää! 

PPS. Tsekkaa kuinka löysin marjoja mökiltä. Vadelmat oli pakko syödä tosta vaan, mutta täytyy hieman miettiä mitä punaherukoista tekis. Tai siis piirakkaa tietty, mutta minkälaista.

16.7.2013

Kaks Kasvispiirakkaa


Omatekemät suolaiset piiraat on just yhtä mainioita kuin omat makeet piirakatkin. Tein tänään kaks erilaista kasvispiirakkaa. Tai itseasiassa tein vaan yhden piirakan, mutta kumpainenkin puolisko on täytetty eri täytteillä.

Ensimmäinen puolikas sisältää nippusipulin vihreitä varsia, herkkusieniä, valkosipulia ja aurajuustoa. Toisessa on kasvissuikaleita, paprikaa ja juustolastuja. Ihan selvyyden vuoksi mainittakoon: NAM!

Taikina
Tee lemppari suolaisissa piiraissa käyttämäsi taikina tai sitten voit olla yhtä ovela kuin minä: eli osta Pirkan tms valmis piirakkataikina pakastealtaasta.

(En tehny tätä piirakkaa pyöreään piirakkavuokaan, vaan vuokaan joka on kooltaan about puolet siitä mitä normaali vanhanaikainen kokonainen uunipelti. Toi Pirkan taikina ainakin riittää semmosen tosi hyvin. Pyöreeseen vuokaan siitä tulis turhan paksu pohja mun makuun. Jos sulla on suht pieni pyöree piirakkavuoka, niin silloin saat varmasti tehtyä tosta Pirkan taikinapaketista pari piirakkaa.)


Herkkusienisipulipiirakka
Jauha minisilppurissa tai vastaavassa mössöksi:
- pari jättikokoista herkkusientä
- nyrkkiin mentävä nipullinen nippusipulin vihreitä varsia (tai sitten ihan yks normaali sipuli)
- 2-4 valkosipulin kynttä
- makusi mukaan suolaa ja pippuria
- levittele silppurissa syntynyt mössö vuokaan painellun taikinan päälle ja ripottele muutama aurajuuston murunen vielä siihen kruunuksi.
- kaada lopuksi suolalla ja pippurilla maustettu munakermaseos kaiken päälle + ripottele hieman emmentalraastetta.

Kasvissuikalepiiras
- ripottele vuokaan painellun taikinan päälle kasvissuikaleita (pakastealtaasta)
- lisää mukaan myös pieniksi paloiksi pilkottuna paprikaa
- mausta suolalla ja pippurilla, paprikajauheella ja persiljalla
- ripottele päälle jotain voimakasta juustoa, kuten salaatteihin tarkoitettuja juustolastuja tai fetajuustoa. (yks mikä ois ihan parasta tässä ois Koskenlaskijan se viherpippurin makunen juusto, mutten nää sitä nykyään enää missään :(
- kaada lopuksi suolalla ja pippurilla maustettu munakermaseos kaiken päälle + ripottele hieman emmentalraastetta.

Munakermaseos tähän piirakkaan syntyi näin
- vispaa haarukalla kupposessa sekaisin 2dl ruokakermaa (tai vastaavaa valmistetta), kolme kananmunaa, liraus vettä, suolaa, pippuria, hieman paprikajauhetta, noin ruokalusikallisen verran parmesanraastetta (mikäli et vihaa sitä)

Uunissa piirakka viihtyy 35min, 225 asteessa.

PS. Lihaloverit saa näistä helposti mieluisensa. Lisää herkkusienipiirakkaan vaikka pekonia ja kasvissuikaleosastolle kinkkusuikaleita, oi taikka savulohta tai jotain ylijäämää uunilohta jääkaapistasi. :P

25.5.2013

Murupiiras persikoista ja vadelmista



Mulla pitäs olla "huono olo" rillipileiden jäljiltä, vaan eipä oikein ole kuin hieman väsy. Mutta ei toki edes niin väsy ettei piirakkaa ois jaksanu rääpiä kasaan aineksista joita sattui löytymään! ;--D

Kaikki tekee just ny piirakoita! En tiedä yhtäkään ihmistä joka ei tekis piirakkaa just tälläkin hetkellä. Itseltäni löytyi ainekset murupiiraspohjaan, kermaviilitötsä, persikkaviipaleita ja vadelmia, joten tättärää päätin tehdä persikkavadelmamurupiiraan!



Peach And Raspberry Crumble Pie
Mittaa kulhoon
-3,5dl vehnäjauhoja
-kukkurallinen desinmitallinen sokeria
-0,5 tl leivinjauhetta
-1tl vaniljasokeria
-ripaus suolaa

-Pilko kuutioiksi 115g voita ja nypi se kärsivällisellä tavalla muiden aineiden sekaan
-Lisää lopuksi vielä keltuainen ja nypi taikina lopulliseen muotoonsa
-Painele taikina pyöreään vuokaan jämäkästi, mutta säästä osa taikinasta päälle ripoteltavaksi

-Sekoita kermaviilipurkillisen sekaan kaksi kananmunaa ja (hillo)sokeria ja vaniljasokeria oman makusi mukaan, joko paljon tai ei niin paljon
-Kaada kermaviilimunaseos varovasti pohjan päälle
-Lado kuutioiksi pilkotut persikat nätisti kermaviilin päälle
-Lisää muutamia vadelmia sinne sun tänne
-Murustele loput murutaikinat kruunuksi koko komeudelle

Paistele uunissa 200 asteessa noin puolisen tuntia.

VIIMEINEN TOIVE: Anna tämän piirakan jäähtyä pliiiiis! =) Piirakka menee ihan mönkään jos sitä alkaa sörkkimään heti kun se tulee uunista. Anna sen jäähtyä niin että täyte yms ehtivät asettua!

Huom! Voit korvata kermaviilitäytteen sekä persikat ja vadelmat haluamallasi täytteellä. Esim marjoilla.

12.3.2013

Parsafetatomaattisipuliemmentaalipiiras



Mmmmoi! Tein parsapiiraan koska se oli things to do -listallani!! Lisukkeeksi tomaatti-kurkku-paprika-punasipuli-kalamataoliivi-sekoitus ja sit ostin jenkkihyllyltä tommost HYVÄÄ vinegarii ja lirutin salaatin päälle. NAMNAM!

Piiras on maistuvaisen hyvää! Ehkä jopa suussa sulavaa. Ostin semmosta fetaa jossa luki ihan että FETA. Eiks sen sillon pitäs olla aitoo kamaa?? Eipä nyt ollu ihmeempää kuin ne "salaattijuustotkaan". En ole fetan paras kamu mutta mietin että joku suolainen juusto ois ok makua tuomaan. Aattelin että suolaa ei tarvis fetan takia lisätä ja laitoin vaan mustapippurii. Mut ois sitä suolaa kestäny mun makuun rouhasta parin rouhaisun verran vielä myllystkii. JOS HALUAT TEHDÄ TÄTÄ NIIN TÄSSÄ MITEN:

Parsapiirakka
Pakastealtaan valmis piirakkataikina
Parsaa
Miniluumutomaattei
Puolikas sipuli
Fetajuustoa tai muuta juustoa makus mukaan
Emmentaaliraastetta hunnuksi niskaan
Ruokakerma
Kolme dikkii
Mustapippuria
Suolaa.

Painele taikina vuokaan. Mulla tulee aika ohut pohja koska vedän reilu puolen pellin kokoseen peltiin. Selkee? Lado kuoritut parsat päälle, samoin siivutetut tomaatit, murusteltu fetajuusto ja pieneksi hakattu sipuli. Kaada päälle munakerma + ripottele emmentaaliraasteet niskaan. JA SE ON SIINÄ! SIINÄHÄN SE ON!

4.8.2012

Tee savulohipiirasta niin ei mistään kiikasta


Lohi on hyvää ja tekee sulle hyvää! Siispä sitä kannattaa syödä. Tee vaikka lohipiirakka, kuten minä tein lauantain herkuksi:

Savulohipiiras, this is what you need:
Pirkka piirakkataikinalevy (pakaste)
Juustoraaste 150g(emmendaalenii)
Nippusipulia varsineen päivineen, 2-3kpl
Savulohta n. 300g
Tilliä (paljon)
Paprikaa oman maun mukaan
Kolme dikkiä
2dl 7% ruokakermaa
Pippuria

Yks paketillinen taikinaa riittää about puolen pellin kokoseen piirakkaan. Ei tuu paksu pohja mutta kuka semmost paksuu jaksaa jauhaakaan? Siihen sitten voi kerroksittain lisätä täytteet. Viimeisenä kaada päälle kermadikkipippuri-seos, myös juustoraastetta jätin päälle hieman, mutta suurin osa sisuksissa. Suolaa ei tarvi mihinkään lisätä koska savulohi on niin kovin suolaista jo ite ja juusto myös. Uuniin 225, 35min. NAMMs...

Kuvassa lisänä salaattia (frisee,tompsu,kurkku,paprika,sipuli) ja Lidlistä ostettua tzatzikisoossia. SUOSITTELEN, koska maistu just siltä että dippaan siihen porkkanaa vaikka huomenna. Se on iso kanisteri ja sitä voi vetää vaikka minkä ruuan kanssa. Purnukka on tosi iso, oisko siinä 500g.