keskiviikko 30. toukokuuta 2018

Herkkulautanen (Huippuherkullinen & Vegaaninen)


Aijjettä! Nyt on tarjolla sen sortin rosollia, että pitäkää hatuistanne kiinni! Ens alkuun suosittelen aivan hitsin lämpimästi semmosta ruokapaikkaa Tampereella kuin Baba’s Kitchen. Sijainti on rautatiaseman lähellä olevassa Tullintorin kauppakeskuksessa. (Ehdit siellä piipahtaa esim junaa ootellessas tai junaan juostessas eväät hakemassa!) Aivan hitsin hyvää sapuskaa. Ja tämän kerroin siksi, että heidän aivan järjettömän herkullinen falafel plate on toiminut inspiraationa tähän mun herkkulautaseen.

Itse en ole vielä onnistunut tehtailemaan hyviä falafeleja. Heti kun opin niitä tekemään, jaan kaiken tietoni asian tiimoilta teille, rakkaat lukijat. Tähän Safkablogin plateen en ostanut edes valmiita falafeleja kaupasta, vaan korvasin faltsut ihan vaan nyhtiskökkäreillä. Tuuraajaksi sopii myös esim extra määrä hummusta, sillä kikherneineen kaikkineen tämä runsauden sarvi kyllä tyydyttää nälän ja kaikki muutkin tarpeet. Lol. 

Alla sepostus siitä, mistä kaikista aineksista Safkablogi plate koostui tällä kertaa. Pilkkomiseen ja yms. saa kyllä kulumaan jonnin verran aikaa, mut ei se mitään jos on terävä veitti! Yleensä teen safkaa vaan yhden annoksen itelleni, mutta tätä settiä kannattaa tehdä ainakin yks annos myös seuraavaan nälkään. Ehkä jopa sitä seuraavaan ja sitä seuraavaankin. Ei muutaku hihat heilumaan ja tyrät rytkymään. Ja ainiin ps. tulkaa Instagramiin seurailemaan mitä Safkablogin kesään kuuluu. Kesälomaa ei ole liikaa, mutta koitan rapsata ihanista vapaapäivistä ja -hetkistä ja ruuista varsinkin siis! <3



Huippuherkullinen Kasvislautanen (Vegaaninen)
Asettele lautaselle omiin ihaniin pieniin kasoihinsa seuraavat ainekset:
  • Valkokaalia hienona suikaleena
  • Jääsalaattia hienona suikaleena
  • Tomaattia kuutioituna
  • Tuorekurkkua kuutioituna
  • Persiljaa hienonnettuna
  • Punajuurta kuutioituna (säilyke, etikkaliemessä)
  • Couscoussia (kypsennä ja mausta mielesi mukaan)
  • Vihreitä pitkiä papuja (tai muita mieleisiäsi papuja esim härkäpapula tai herneitä)
  • Kikherneitä (käytin säilöttyjä kypsiä kikherneitä purkista)
  • Porkkanaa (keitetty ja kuutioitu)
  • Maissia (käytin pakastettua)
  • Punaista paprikaa kuutioituna
  • Hummusta (kaupoissa Baba’s hummus on parasta)
  • Oliviiöljyä (liraus)
  • Oliiveja
  • Grillattuja artisokan sydämiä (löysin säilykkeenä)
  • Munakoisoa paistettuna (ohje alla)
  • Punasipulia pikaisesti marinoituna (ohje alla)
Pikamarinoidut punasipulit
  • Pilko punasipulit joko pieniksi kuutioiksi tai ohuiksi renkaiksi oman makus mukaan
  • Laita pienityt sipulit purkkiin 
  • Kaada päälle loraus balsamikkoa, liraus öljyä ja suolaa ja sokeria makusi mukaan, ehkäpä mustapippuria myös. Itse tykkään laittaa aikas reilusti sokeria, sillä makeus on aika pop tässäkin yhteydessä.
  • Sulje purkki, ravista ja laita jääkaappiin odottelemaan lautasille annostelua.
Paistettu munakoiso
  • Leikkaa munakoisot n. 1cm paksuisiksi siivuiksi. 
  • Ripottele siivuihin molemmin puolin suolaa ja anna munakoisojen itkeä sillä välin kun pilkot ja kasailet muita aineksia. 
  • Kun olet valmis paistohommiin, kuivaa talouspaperilla munakoisosiivujen pinnat ja pyöräytä siivut seessaminsiemenissä tai vehnäjauhoissa. 
  • Paista öljyssä kuumalla pannulla rapsakoiksi molemmin puolin. Done.